Interview with Ritmeno.ir Website

خبر تشکیل گروه موسیقی تحت عنوان گره، بدون هیچ سروصدایی و فقط با اعلام اولین کنسرتشان به گوش مخاطبان راک رسید.

شاید این گروه جدید باشد اما سرنوشت هنری موزیسین‌های حرفه‌ای را به هم گره زده است تا در کنار یکدیگر اتفاق تازه‌ای را رقم بزنند. اعضای گروه گره متشکل از شهروز گودرزی و هادی کیانی (خواننده)، سهیل زرین کلک (گیتار)، آندره خاچیکیان (گیتار الکتریک)،  محمد نیک (بیس)، نوید رهبر (کیبورد) و بهزاد اشعاری (درامز) است. افرادی که هرکدام به‌خودی‌خود از محبوبیت خاصی برخوردارند و همین اسامی نام‌آشنا موجب شد تا با فقط انتشار خبر اجرای نخستین کنسرتشان در صفحات اجتماعی، هر دو شب اجرا در کمتر از شش روز سولد اوت شود.

شاید انتخاب نام گروه به‌صورت اتفاقی صورت گرفته باشد اما با دیدن اجرای گروه دیگر گره برایتان فقط یک گره نیست، بلکه تداعی‌گر موسیقی موزیسین‌هایی است که قرار است در سطح بین‌المللی فعالیت‌هایشان را ادامه دهند.

کنسرت گروه گره ۸ و ۹ مهرماه در سالن اصلی برج آزادی در سانس (۲۱:۳۰) برگزار می‌شود و قرار است گروه قطعاتی از گروه‌های محبوب خارجی را با وکال انگلیسی به اجرا دربیاورند.

تیم خبری «ریتم نو» سری به محل تمرین این گروه زد و در حاشیه‌ی آن به گفتگو با هادی کیانی و شهروز گودرزی دو خواننده گره‌ای پرداخت تا مخاطبان موسیقی راک بیشتر با این گروه آشنا شوند.

در مورد شکیل گیری گروه توضیح دهید

شهروز گودرزی: «هادی کیانی را از قبل می‌شناختم و کارهای بسیاری را با یکدیگر ضبط کرده بودیم که نمی‌توانستیم آن‌ها را ارائه دهیم و ازآنجایی‌که کارهای اینسترومنتال بسیار زیاد است و عموماً کارها بدون وکال ارائه می‌شوند و اگر هم وکال داشته باشند در سطح استاندارد نیستند، تصمیم گرفتیم گروهی را تشکیل دهیم تا وکال استاندارد ارائه دهد. بسیاری از گروه‌ها در ایران یک وکال هم ندارند اما در این گروه دو خواننده حضور دارند. در ابتدا این پیشنهاد از سمت هادی (کیانی) به من داده شد و تمرکزمان را روی قطعاتی گذاشتیم که در ایران قادر به اجرا شدن بود. این اتفاق افتاد و با یکدیگر کار را شروع کردیم و اکنون دورهم جمع شدیم و مجوز اولین اجرا را گرفتیم.»

هادی کیانی: «ایده‌ی گروه از جایی زده شد که من و شهروز (گودرزی) تصمیم گرفتیم یک قطعه کاور را به‌صورت دوئت وکال اجرا کنیم. این همکاری تجربه‌ی خوبی برای ما بود و تصمیم گرفتیم گروهی را تشکیل دهیم و وکال کارها را به‌صورت دوئت اجرا کنیم.البته در این کنسرت فقط یک قطعه را به‌صورت دوئت اجرا خواهیم کرد اما هدف کلی ما برای برگزاری این کنسرت، معرفی اعضای گروه و تواناییهای شخصیشان و ارائه‌ی یک وکال استاندارد به‌عنوان گروهی وکال محور است. گروهی که قطعات انگلیسی را در سطح استاندارد اجرا می‌کند. شخصاً معتقدم گروه‌های ایرانی در وکال، ضعف دارند درصورتی‌که بهترین گروه‌ها در طول تاریخ، خواننده‌های خوبی داشتند اما در ایران متأسفانه برعکس است و اکثر گروه‌ها یا به‌صورت اینسترومنتال فعالیت می‌کنند یا وکالیستشان ضعیف‌ترین عضو گروهشان است یعنی در ایران همیشه  در گروه‌ها گیتاریست‌ها قوی‌تر هستند و بعد از آن‌ها نوازنده درامز و یا گیتار بیس قوی‌ترند و آخر از همه وکالیست قرار دارد. درصورتی‌که کاملا باید برعکس باشد یعنی باتجربه‌ترین و قوی‌ترین عضو گروه وکالیست باشد. بالاخره باید قبول کنیم که برای کسی که موسیقی گوش می‌دهد وکال خیلی مهم است و آن پرفورمنس و تکنیکی که وکال به کار می‌برد ، برایش خیلی اهمیت دارد. درنهایت هرچقدر هم نوازنده‌ها خوب ساز بزنند بازهم وکال برای مردم عادی و شنونده‌هایی که فقط موزیسین نیستند، از همه بیشتر شنیده می‌شود. اگر یک شخصی موزیسین باشد ممکن است که به هر سازی دقت کند اما شنونده عادی یک کلیت می‌شنود و از همه بیشتر وکال ، خط‌های ملودی ، تکنیک و صدای وکال را بیشتر مدنظرش است. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم که این ایده را پیاده کنیم تا تشویقی برای گروه‌ها و وکالیست های دیگر شود که کار کنند. بالاخره هر اتفاقی که در موسیقی ایران می‌افتد ، یکسری بازخوردهایی دارد و از آن‌ها یکسری درس‌ها می‌گیرند و باعث انرژی می‌شود که به جلو حرکت کنند. ایده‌ی اجرای کارهای وکال محور ایده‌ی من و شهروز بود. هدف کنسرت ما معرفی گروه بود و قطعات انگلیسی را با وکال اجرا خواهیم کرد اما از کنسرت‌های آینده، چند قطعه از ساخته‌های گروه را به اجرا درمیاوریم که دو نفر ما در آن خیلی فعال هستیم و قطعاً در این قطعات تکنیک‌ها و تنظیم‌های خوبی خواهیم داشت.»

دلیل انتخاب «گره» به‌عنوان نام گروه چه بود؟

شهروز گودرزی : «تعداد زیادی نام برای این گروه انتخاب کردیم اما تمامی اسامی موردنظر ما قبلاً در وزارت ارشاد به ثبت رسیده بود و ازآنجایی‌که برای ثبت گروه، عجله داشتیم، درنهایت «گره» به‌عنوان نام گروه انتخاب شد.»

هادی کیانی : «در ایران برای انتخاب نام گروه خیلی شرایط خاصی دارند.به همین دلیل ما سعی کردیم وقتمان را بیش از این برای انتخاب نام گروه تلف نکنیم. به دلیل اینکه موزیکی که گروه می‌نوازد ، به نام آن معنا می‌دهد. ضمن اینکه ما می‌خواستیم نام سختی را انتخاب نکنیم و نامی باشد که در روز شاید شنیده شود و راحت هم به یاد بماند و نمی‌خواستیم که نام‌های عجیب‌وغریب طولانی داشته باشیم.»

چه قطعاتی قرار است در این کنسرت اجرا شود؟

هادی کیانی : «کاور یکسری از گروه‌هایی که در طول تاریخ محبوب بودند و قطعاتی که معروف هستند را اجرا می‌کنیم و این شاید خودش خیلی جذاب باشد و فکر می‌کنم بیشتر مخاطبان می‌آیند ببینند که واقعاً وکالیست ها می‌توانند این کارها را اجرا کنند یا خیر! انشا الله از کنسرت‌های آینده چند قطعه از کارهای گروه را هم اجرا می‌کنیم.»

معمولاً گروه‌ها نمی‌توانند مجوز وکال بگیرند و یا اگر هم بگیرند برای اجراهای پژوهشی است. شما به چه صورت مجوز گرفتید؟

شهروز گودرزی : « مشکل خاصی وجود نداشت و روند ما طوری اتفاق افتاد که خودم هم تعجب کردم. صد در صد کار موسیقی در ایران دردسرهایی دارد و شما بسیار باید دوندگی کنید. حدود ۸ ماه است که من و هادی (کیانی) به وزارت ارشاد می‌رویم. در کل روند کاری به صورتی است که اگر بخواهید کارهای اینسترومنتال را اجرا کنید، مراحل ساده‌تری را نسبت به اجرای قطعات با وکال دارد و اجرای قطعات با وکال سخت است اما من فکر می‌کنم که ما کار استاندارد ارائه دادیم که توانستیم بدون مشکل مجوز را دریافت کنیم.»

هادی کیانی : « من فکر می‌کنم تجربه و تاریخچه افراد این گروه خیلی کمک می‌کند.به‌عنوان‌مثال بچه‌های این گروه با خواننده‌ها و گروه‌های مختلفی کارکرده‌اند. به نظرم سابقه کاری افراد گروه دید مثبتی به وزارت ارشاد می‌دهد. اعضای گروه، افرادی هستند که سالیان سال است که در موسیقی فعالیت می‌کنند و تمام‌کارهایمان مجوز دار بوده و کار غیرمجاز انجام ندادیم و در اصل فکر می‌کنم چیزی که ارائه دادیم استاندارد بوده. ما زیاد دردسر نکشیدیم.»

اعضای گروه ثابت‌اند یا فقط برای این اجرا در کنار شما هستند؟

هادی کیانی : « تمام اعضای گروه ثابت هستند و گروه با همین اعضا به ثبت رسیده است. باید بگویم که نوازنده‌های حرفه‌ای و بااخلاقی دورهم جمع شدیم.»

استقبال از اجرا به چه شکل بود؟

هادی کیانی : « دو الی سه سانس را حدس می‌زدم که استقبال شود. به دلیل اینکه خود من از سال ۸۰ دو اجرای خیلی خوب داشتم که یکی از آن‌ها هنوز هم طرفداران راک یادشان نرفته است. با گروه پاد در سال ۸۲ در کاخ نیاوران اجرا داشتیم و همین‌طور با فرشید اعرابی کنسرت‌های موفقی را تجربه کردم و همچنین با افراد مختلفی همکاری  و در۲۰ الی ۳۰ آلبوم راک حضور داشتم.  شهروز گودرزی هم با افراد بسیاری کارکرده و تمام اعضای این گروه قدیمی هستند و طرفدار دارند و درست است که «گره» یک نام جدید است اما داخل «گره» افرادی هستند که هرکدامشان برای خودشان خیلی طرفدار دارند و در بسیاری از پروژه‌ها همکاری می‌کنند.»

 

پس از اجرای این کنسرت چه برنامه‌هایی دارید؟

شهروز گودرزی: « بلافاصله پس‌ازاین کنسرت به سراغ ساخت قطعات خودمان خواهیم رفت و در ابتدا هدفمان این است که در کنسرت‌ها قطعات خودمان را اجرا کنیم و اگر بشود مجوزهای قطعاتمان را بگیریم و حتی با موزیک ویدئو آن‌ها را ارائه دهیم. همچنین در اسرع وقت هم نخستین آلبوم خودمان را منتشر می‌کنیم و هدفمان این است که در ۸ ماه آینده آلبوم آماده باشد.»

آیا آلبوم گروه هم وکال انگلیسی خواهد داشت یا خیر؟

هادی کیانی: «مطمئناً هدف اصلی ما بین‌المللی بودن و فعالیت‌هایی در آن سطح از استاندارد است. به همین خاطر ما سراغ اجرای قطعات به زبان انگلیسی خواهیم رفت اما اگر آلبوم گروه گره ۱۲ قطعه داشته باشد ، مطمئناً ۱۰ قطعه به زبان انگلیسی و ۲ قطعه به زبان فارسی خواهد بود.»

اگر بخواهید یک جمله در مورد گروه «گره» به مخاطبانی که تازه می‌خواهند با این گروه آشنا شوند بگویید ، چه خواهد بود؟

شهروز گودرزی: « گره کارش را درست انجام می‌دهد.»

هادی کیانی : « فکر می‌کنم گره در آینده نزدیک یک مقدار سطح استاندارد و سطح توقع طرفداران راک را بالا می‌برد.چون فکر می‌کنم از یک استاندارد بسیار خوبی برخوردار است و مطمئن هستم که همه را سورپرایز می‌کند.»

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll Up